fredag 19 september 2008

Assimilering

Jag går på en promenad med min nya iPod inställd på "genius". Uppfylld av sensommarglädje går jag upp till Majornalika stadsdelen Mile End i förmiddagssolskenet. Jag köper några bagels och en kaffe och dricker i solen utanför caféet Club Social. Med Girl Talk, MGMT och of Montreal i lurarna studsar jag glatt nedför Plateau mot downtown på jakt efter lacrossehandskar till Erik som fått USA-längtan där hemma. Jag går nedför huvudgatan St. Catherine och lyssnar på när Tom Petty, Springsteen och Creedence utropar poetiska patriotismer. Inga handskar finns att finna så jag börjar gå hemåt uppför St. Laurent. En plötslig kalifornienlängtan får mig att gå in på American Appearal och köpa nåt fint.

Plötsligt medveten om att jag bara har tre dagar kvar i Nordamerika säger jag STOPP. Nu får det vara slut på amerikaromantiseringen, jag måste börja återanpassa mig för Sverige och Göteborg. Jag gör en ny genius-playlist på Håkan för att starta re-assimileringen och snart börjar jag komma ihåg allt det fina där hemma. Jag går runt i solen och tänker på Slottskogen, Klippan, Masthuggsberget och Vasagatan. "deeee är en vacker dag på Stigbergsliden..." sjunger jag och ser framför mig hur spårvagnarna svischar fram utanför Bengans. Kanske ska det inte bli så dumt att åka hem igen ändå. Gå på Pustervik och hänga på Zenith, den gamla pluggångesten på KTB och ölglasen på Kelly's. Kanske finns också fortfarande alla svartfester i stadens mörka utkanter kvar. Filmfestivalen är bara fyra månader bort och kulturnatta precis runt hörnet. Men framför allt är ju årets höjdpunkt bara 3 dagar efter att jag kommer hem. Håkan Hellström på Stora scenen, Liseberg den 26e september, vilken lycka. Sen att få träffa alla vänner och söta syster Klara har jag längtat efter länge. Good bye America the beautiful from sea to shining sea, snart är du ett helt världshav bort igen. Det bästa är nog att sätta på den finaste påminnelsen om Göteborg och sen bara njuta av de sista dagarnas frihetskänsla.

för dom är uppe på taken, alla är högt över staden...

3 kommentarer:

Anonym sa...

va fint lille vän. det bor en liten poet i dig trots allt. (förutom allt jidder om håkan då..) Välkommen hem! /Nöller.

Anonym sa...

du det löste sig utmärkt med lacrossehandskar nöllansson, tackar ändå. håkan på fredag blir fantastiskt. dessutom bon iver på pustervik på onsdag, sugen? tror det kostar 200 spänn typ. ses om ett par dar du. /Nöller.

Anonym sa...

du är varmt välkommen hem, glad tider väntar alltid runt hörnet här! hoppas vi ses på håkan!
/banken